Historiek
100 jaar onderwijs in Korspel; 100 jaar schoolleven met voor het grootste deel een dubbele geschiedenis : Enerzijds bestond er sinds 1901 een gemeenteschool, anderzijds kregen de meisjes vanaf 1932 les in een vrije instelling.
Op 6 december 1897 moeten inwoners van Korspel een schrijven gericht hebben tot het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Openbaar Onderwijs met de vraag om een school op te richten in hun gehucht. Waarschijnlijk hadden ze zich daarvoor reeds meerdere malen met deze vraag tot het gemeentebestuur van Beverlo gericht, zonder resultaat. Blijkbaar hielp het schrijven naar het ministerie want op 8 januari 1898 besliste de gemeenteraad van Beverlo "… gezien het groot aantal ondertekenaars die deze school verlangen … de school van het gehucht Corspel aan te nemen met zes stemmen en drie onthoudingen, en de bevoegde Overheid te verzoeken het nodig gevolg aan het tegenwoordig besluit en aan bovengemeld verzoekschrift te willen geven …"
Hierop volgend bouwde de gemeente Beverlo in 1900 in Korspel een gemeenteschool, bestaande uit een klas en een schoolhuis. Op 12 juli 1901 werd Leopold Stockmans, tot dan onderwijzer in Beverlo, benoemd tot schoolhoofd.Hij opende na de grote vakantie, op 1 oktober 1901, de school met 62 jongens en 16 meisjes. Vanaf 10 oktober 1901 werd zijn echtgenote, Albertine Meukens, aangesteld tot onderwijzeres "vrouwelijk handwerk". Vermits de klas elk schooljaar overbevolkt was – en in die tijd betekende dat al wat – werd na de eerste wereldoorlog besloten om de meisjes voortaan naar Beverlo te sturen. Net voor Wereldoorlog I was trouwens de schoolplicht gestemd, wet die pas na de oorlog van kracht zou worden, maar die de aangroei van het aantal leerlingen zeker beinvloed zal hebben.
Meester Stockmans moet een ijverig opvoeder geweest zijn. In 1917 startte hij in Korspel met een avondschool voor volwassenen. 22 mannen kregen dat jaar 100 lesuren van Leopold Stockmans. Korspel moet in die tijd – nog net voor het steenkooltijdperk - een typisch Kempens, dus armoedig gehucht geweest zijn. Het feit dat zo velen de avondlessen volgden, wijst op een drang tot ontwikkeling bij de inwoners.
Door de bevolkingsaangroei na de oorlog steeg het aantal leerlingen tot 70. Zeventig leerlingen in een klas! Een uitbreiding van de gemeenteschool kon niet uitblijven. In 1923 werd een tweede klas gebouwd. Jozef Stockmans, zoon van Leopold, werd in 1924 door de gemeente als tweede onderwijzer aangesteld.
Op 1 april 1930 werd Louis Voordeckers, tot dan onderwijzer in Beverlo, aangesteld tot schoolhoofd te Korspel. Hij volgde dus Leopold Stockmans, die met pensioen ging op.
Het gehucht Corspel behoorde tot 1931 ook kerkelijk bij de Parochie Beverlo. De parochie Korpsel – vanaf dan met "K" – werd bij koninklijk besluit van 24 september 1931 opgericht. E.H. Zegers werd op 19 april 1932 als eerste pastoor plechtig ingehaald. Een van zijn eerste bekommernissen was o.a. het oprichten van een meisjesschool, zodat de plaatselijke dochters niet langer elke dag naar Beverlo moesten om er de lessen te volgen. Maar ook hierin kwam de gemeente Beverlo ter hulp. 97 000 BEF werd uitgetrokken als startkapitaal voor deze school. Op 5 december 1932 werden deze gebouwen in gebruik genomen. Twee klassen lager onderwijs en één "bewaarklas" waren er in ondergebracht. Zusters van Maria verzorgden de lessen en woonden in het aanpalend klooster : Zr. Lamberta, schoolhoofd, Zr. Irenee, onderwijzeres en Zr. Benedicta, kleuterleidster. Maar reeds voor de tweede wereldoorlog werd deze bezetting enkele keren aangepast door zusters die kwamen en gingen.
Na de tweede wereldoorlog verliet Jozef Stockmans de jongensschool. Hij werd opgevolgd door Ferdinand Witters. In september 1951 trad Elisa Liberlo als eerste lekenonderwijzeres in dienst bij de meisjes.
De bevolking van Korspel groeide voortdurend en er werd in 1953 een nieuwe kleuterklas met speelzaal gebouwd, zodat Zuster Rosina als tweede kleuterleidster in dienst werd genomen. In de jongensschool kwam dat jaar Arthur Mentens als derde leerkracht in dienst.
In 1954 werd de vierde graad opgericht (het 7de en 8ste studiejaar). In de meisjesschool werd een klaslokaal vergroot om het bruikbaar en nuttig te maken voor kook- en naaionderricht.
In 1956 werden twee nieuwe kleuterklassen bijgebouwd, zodat Korspel vanaf dan over drie kleuterklassen beschikte. Amelie Louwet werd als derde kleuterleidster aangesteld.
Daar de lokalen van de gemeentelijke jongensschool reeds meer dan een halve eeuw hadden doorstaan en vergroot moesten worden, bouwde de gemeente drie nieuwe lokalen die in 1957 in gebruik werden genomen. De oude lokalen werden omgebouwd tot eetzaal en overdekte speelplaats.
In 1960 ging Louis Voordeckers, na dertig jaar onderwijs in Korspel, met pensioen. Hij werd als schoolhoofd opgevolgd door Arthur Mentens. In de jaren zeventig liet – net als in het gehele land – ook in Korspel een daling van het geboortecijfer zich voelen. Om op dit probleem in te spelen werd op 30 september 1975 gekozen voor een fusie tussen de gemeentelijke jongensschool en de meisjesschool. Het gemeentebestuur van Beverlo werd de inrichtende macht. Een gemeentelijke basisschool zou voortaan 6 klassen lager onderwijs en 3 kleuterklassen herbergen. Arthur Mentens werd schoolhoofd.
In 1976 kwamen nationaal de gemeentefusies tot stand. Beverlo vormde vanaf dan, samen met Koersel, Paal en Beringen de stad Beringen. De inrichtende macht van onze school kwam vanaf dan in handen van het stadsbestuur van Beringen. De naam van de inrichting veranderde in Stedelijke Basisschool Beringen.
Historiek na 1976
Na de scholenfusie in 1975 werd de nood aan één modern scholencomplex snel aangevoeld. De school stond verdeeld over drie locaties, er werd geturnd in de parochiezaal en het eerste leerjaar was gehuisvest in een containerklas. Toch zou het nog bijna twintig jaar duren voor officieel de eerste steen werd gelegd van een prachtige school waarin nu de lessen gegeven worden: 21 juli 1995.
Ere wie ere toekomt: het was vooral te danken aan de dynamische en vastberaden aanpak van Arthur Mentens dat dit gerealiseerd werd. In 1990 nam zuster Gilberte de fakkel van hem over om de uitgezette krijtlijnen verder op te volgen.
In april 1997 wordt eindelijk de nieuwbouw feestelijk in gebruik genomen. Een schoollogo benadrukt dat in dit nieuwe schoolgebouw ‘de kinderen’ centraal staan: kleuter en leerling gaan hand in hand.
In het schooljaar 2000-2001 staat 100 jaar onderwijs in Korspel centraal met o.a. een academische zitting en een uitgave van het boek ‘honderd jaar en springlevend’ waarin 100 jaar onderwijs in Korspel gebundeld werd.
Sinds september 2003 maakt onze school deel uit van de scholengemeenschap gemeentelijk onderwijs West-Limburg (GOWL) samen met de basisschool van Koersel, de lagere school van Lummen en het gemeentelijk onderwijs van Zelem.
Op het schoolfeest van 2007 – tien jaar na de officiële ingebruikname van het nieuwe schoolgebouw wordt het nieuwe schoollogo bekendgemaakt door de schepen van onderwijs, Patrick Witters. Het ontwerp is van de hand van Fab Saeren, kunstenaar van Korspel.
Onze school situeert zich tussen het groen en in de rustige omgeving van de Vossenhoek.
Het basisonderwijs is een belangrijke bouwsteen voor kinderen die werken aan hun toekomst. De naam van onze school wordt gevormd door beide woorden: De Hoeksteen
Het schoollogo kreeg een plaats in de hoofdinkomhal van de school.
Onder impuls van Erna Mentens, directeur sinds september 2002 krijgt de samenwerking binnen de scholengemeenschap meer vorm en de impact op de autonome schoolwerking wordt groter.
In september 2007 wordt op een ontmoetingsdag voor het personeel van de scholengemeenschap het nieuwe logo bekendgemaakt.Het schooljaar 2013-2014 is een jaar vol actie en onderhandelen. Het nieuwe schepencollege besliste bij het begin van haar legislatuur dat het gemeentelijk basisonderwijs niet langer een kerntaak is van de gemeente Beringen. Deze beslissing kadert in het herstelplan van de gemeente. Zowel ouderraad als personeel voerden verschillende acties voor het behoud van het gemeentelijk basisonderwijs dat een gezonde mix is van enerzijds pluralistisch onderwijs en anderzijds een nauwe betrokkenheid met de lokale gemeenschap heeft.
Tijdens het schooljaar 2014-2015 werd er een mogelijke verzelfstandiging van het stedelijk basisonderwijs onderzocht.
Op 6 december 1897 moeten inwoners van Korspel een schrijven gericht hebben tot het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Openbaar Onderwijs met de vraag om een school op te richten in hun gehucht. Waarschijnlijk hadden ze zich daarvoor reeds meerdere malen met deze vraag tot het gemeentebestuur van Beverlo gericht, zonder resultaat. Blijkbaar hielp het schrijven naar het ministerie want op 8 januari 1898 besliste de gemeenteraad van Beverlo "… gezien het groot aantal ondertekenaars die deze school verlangen … de school van het gehucht Corspel aan te nemen met zes stemmen en drie onthoudingen, en de bevoegde Overheid te verzoeken het nodig gevolg aan het tegenwoordig besluit en aan bovengemeld verzoekschrift te willen geven …"
Hierop volgend bouwde de gemeente Beverlo in 1900 in Korspel een gemeenteschool, bestaande uit een klas en een schoolhuis. Op 12 juli 1901 werd Leopold Stockmans, tot dan onderwijzer in Beverlo, benoemd tot schoolhoofd.Hij opende na de grote vakantie, op 1 oktober 1901, de school met 62 jongens en 16 meisjes. Vanaf 10 oktober 1901 werd zijn echtgenote, Albertine Meukens, aangesteld tot onderwijzeres "vrouwelijk handwerk". Vermits de klas elk schooljaar overbevolkt was – en in die tijd betekende dat al wat – werd na de eerste wereldoorlog besloten om de meisjes voortaan naar Beverlo te sturen. Net voor Wereldoorlog I was trouwens de schoolplicht gestemd, wet die pas na de oorlog van kracht zou worden, maar die de aangroei van het aantal leerlingen zeker beinvloed zal hebben.
Meester Stockmans moet een ijverig opvoeder geweest zijn. In 1917 startte hij in Korspel met een avondschool voor volwassenen. 22 mannen kregen dat jaar 100 lesuren van Leopold Stockmans. Korspel moet in die tijd – nog net voor het steenkooltijdperk - een typisch Kempens, dus armoedig gehucht geweest zijn. Het feit dat zo velen de avondlessen volgden, wijst op een drang tot ontwikkeling bij de inwoners.
Door de bevolkingsaangroei na de oorlog steeg het aantal leerlingen tot 70. Zeventig leerlingen in een klas! Een uitbreiding van de gemeenteschool kon niet uitblijven. In 1923 werd een tweede klas gebouwd. Jozef Stockmans, zoon van Leopold, werd in 1924 door de gemeente als tweede onderwijzer aangesteld.
Op 1 april 1930 werd Louis Voordeckers, tot dan onderwijzer in Beverlo, aangesteld tot schoolhoofd te Korspel. Hij volgde dus Leopold Stockmans, die met pensioen ging op.
Het gehucht Corspel behoorde tot 1931 ook kerkelijk bij de Parochie Beverlo. De parochie Korpsel – vanaf dan met "K" – werd bij koninklijk besluit van 24 september 1931 opgericht. E.H. Zegers werd op 19 april 1932 als eerste pastoor plechtig ingehaald. Een van zijn eerste bekommernissen was o.a. het oprichten van een meisjesschool, zodat de plaatselijke dochters niet langer elke dag naar Beverlo moesten om er de lessen te volgen. Maar ook hierin kwam de gemeente Beverlo ter hulp. 97 000 BEF werd uitgetrokken als startkapitaal voor deze school. Op 5 december 1932 werden deze gebouwen in gebruik genomen. Twee klassen lager onderwijs en één "bewaarklas" waren er in ondergebracht. Zusters van Maria verzorgden de lessen en woonden in het aanpalend klooster : Zr. Lamberta, schoolhoofd, Zr. Irenee, onderwijzeres en Zr. Benedicta, kleuterleidster. Maar reeds voor de tweede wereldoorlog werd deze bezetting enkele keren aangepast door zusters die kwamen en gingen.
Na de tweede wereldoorlog verliet Jozef Stockmans de jongensschool. Hij werd opgevolgd door Ferdinand Witters. In september 1951 trad Elisa Liberlo als eerste lekenonderwijzeres in dienst bij de meisjes.
De bevolking van Korspel groeide voortdurend en er werd in 1953 een nieuwe kleuterklas met speelzaal gebouwd, zodat Zuster Rosina als tweede kleuterleidster in dienst werd genomen. In de jongensschool kwam dat jaar Arthur Mentens als derde leerkracht in dienst.
In 1954 werd de vierde graad opgericht (het 7de en 8ste studiejaar). In de meisjesschool werd een klaslokaal vergroot om het bruikbaar en nuttig te maken voor kook- en naaionderricht.
In 1956 werden twee nieuwe kleuterklassen bijgebouwd, zodat Korspel vanaf dan over drie kleuterklassen beschikte. Amelie Louwet werd als derde kleuterleidster aangesteld.
Daar de lokalen van de gemeentelijke jongensschool reeds meer dan een halve eeuw hadden doorstaan en vergroot moesten worden, bouwde de gemeente drie nieuwe lokalen die in 1957 in gebruik werden genomen. De oude lokalen werden omgebouwd tot eetzaal en overdekte speelplaats.
In 1960 ging Louis Voordeckers, na dertig jaar onderwijs in Korspel, met pensioen. Hij werd als schoolhoofd opgevolgd door Arthur Mentens. In de jaren zeventig liet – net als in het gehele land – ook in Korspel een daling van het geboortecijfer zich voelen. Om op dit probleem in te spelen werd op 30 september 1975 gekozen voor een fusie tussen de gemeentelijke jongensschool en de meisjesschool. Het gemeentebestuur van Beverlo werd de inrichtende macht. Een gemeentelijke basisschool zou voortaan 6 klassen lager onderwijs en 3 kleuterklassen herbergen. Arthur Mentens werd schoolhoofd.
In 1976 kwamen nationaal de gemeentefusies tot stand. Beverlo vormde vanaf dan, samen met Koersel, Paal en Beringen de stad Beringen. De inrichtende macht van onze school kwam vanaf dan in handen van het stadsbestuur van Beringen. De naam van de inrichting veranderde in Stedelijke Basisschool Beringen.
Historiek na 1976
Na de scholenfusie in 1975 werd de nood aan één modern scholencomplex snel aangevoeld. De school stond verdeeld over drie locaties, er werd geturnd in de parochiezaal en het eerste leerjaar was gehuisvest in een containerklas. Toch zou het nog bijna twintig jaar duren voor officieel de eerste steen werd gelegd van een prachtige school waarin nu de lessen gegeven worden: 21 juli 1995.
Ere wie ere toekomt: het was vooral te danken aan de dynamische en vastberaden aanpak van Arthur Mentens dat dit gerealiseerd werd. In 1990 nam zuster Gilberte de fakkel van hem over om de uitgezette krijtlijnen verder op te volgen.
In april 1997 wordt eindelijk de nieuwbouw feestelijk in gebruik genomen. Een schoollogo benadrukt dat in dit nieuwe schoolgebouw ‘de kinderen’ centraal staan: kleuter en leerling gaan hand in hand.
In het schooljaar 2000-2001 staat 100 jaar onderwijs in Korspel centraal met o.a. een academische zitting en een uitgave van het boek ‘honderd jaar en springlevend’ waarin 100 jaar onderwijs in Korspel gebundeld werd.
Sinds september 2003 maakt onze school deel uit van de scholengemeenschap gemeentelijk onderwijs West-Limburg (GOWL) samen met de basisschool van Koersel, de lagere school van Lummen en het gemeentelijk onderwijs van Zelem.
Op het schoolfeest van 2007 – tien jaar na de officiële ingebruikname van het nieuwe schoolgebouw wordt het nieuwe schoollogo bekendgemaakt door de schepen van onderwijs, Patrick Witters. Het ontwerp is van de hand van Fab Saeren, kunstenaar van Korspel.
Onze school situeert zich tussen het groen en in de rustige omgeving van de Vossenhoek.
Het basisonderwijs is een belangrijke bouwsteen voor kinderen die werken aan hun toekomst. De naam van onze school wordt gevormd door beide woorden: De Hoeksteen
Het schoollogo kreeg een plaats in de hoofdinkomhal van de school.
Onder impuls van Erna Mentens, directeur sinds september 2002 krijgt de samenwerking binnen de scholengemeenschap meer vorm en de impact op de autonome schoolwerking wordt groter.
In september 2007 wordt op een ontmoetingsdag voor het personeel van de scholengemeenschap het nieuwe logo bekendgemaakt.Het schooljaar 2013-2014 is een jaar vol actie en onderhandelen. Het nieuwe schepencollege besliste bij het begin van haar legislatuur dat het gemeentelijk basisonderwijs niet langer een kerntaak is van de gemeente Beringen. Deze beslissing kadert in het herstelplan van de gemeente. Zowel ouderraad als personeel voerden verschillende acties voor het behoud van het gemeentelijk basisonderwijs dat een gezonde mix is van enerzijds pluralistisch onderwijs en anderzijds een nauwe betrokkenheid met de lokale gemeenschap heeft.
Tijdens het schooljaar 2014-2015 werd er een mogelijke verzelfstandiging van het stedelijk basisonderwijs onderzocht.